Hoe voorkom jij phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Oplichters proberen via de mail of telefoon achter je privégegevens te komen en geld van je te stelen. Hoe zorg je er nou voor, dat jou dit niet overkomt?

Wat je goed moet onthouden is dat je bank, telefoonaanbieder of een ander bedrijf waar jij een abonnement hebt lopen nooit per mail of telefoon om je inlogcodes of wachtwoorden vraagt. Ook al ziet de mail er nog zo echt uit of is de persoon aan de telefoon nog zo aardig werk hier nooit aan mee.

Heb je twijfels zoek dan zelf de gegevens van je bank of het bedrijf en bel ze op om te vragen of ze je echt hebben gebeld of gemaild. Let op gebruik niet het telefoonnummer dat de beller je heeft gegeven.

Krijg je een betaalverzoek, mail of tekstbericht met daarin een link of bijlage zorg er dan voor dat je hier niet meteen op klikt. Dit is een veelgebruikte manier om je over te halen om geld over te maken. Je kan de link checken op checkjelinkje.nl om te zien of deze veilig is.

Kijk voor meer tips om een nepmail of neptelefoontje te herkennen op https://veiliginternetten.nl/maakhetzeniettemakkelijk/.

Wat veel in het nieuws is nu is WhatsApp-fraude. Oplichters doen zich dan voor als een vriend of familielid en vragen jou om geld voor te schieten. Dit doen ze met een onbekend nummer en de smoes dat ze een nieuw telefoonnummer hebben. Ga hier niet op in en bel diegene op het nummer die jij in je telefoon hebt staan. Neemt diegene niet op? Maak geen geld over.

Voor meer informatie over WhatsApp-fraude kan je kijken op de website van de Consumentenbond.

Mocht het je overkomen zijn, schaam je dan niet. Heel veel mensen, zelfs computerexperts en directeuren van grote bedrijven, trappen er soms in.

 

Steffie op social media

Volg mij of word vriend en je weet alles als eerste!

Facebook Twitter Instagram

Nieuwsbrief

Ontvang vier keer per jaar mijn laatste nieuwtjes!

Aanmelden